Ile powinna trwać redukcja masy ciała?

Ile powinna trwać redukcja masy ciała?

Czym jest redukcja masy ciała?

Redukcja masy ciała jest procesem, w którym pozbywamy się nadmiaru kilogramów. Nasz codzienny jadłospis zakłada deficyt energetyczny, a więc spożywamy mniej energii niż wydatkujemy. Powinniśmy pamiętać że każdy posiłek powinien być możliwe zbilansowany czyli bogaty w pełnowartościowe źródło białka, węglowodanów i tłuszczy.

 

Przebieg zdrowej redukcji masy ciała?

Zdrowa redukcja masy ciała zakłada zdrowy (niezbyt wysoki) deficyt energetyczny. Powinniśmy przyjąć deficyt maksymalnie 10% całości zapotrzebowania energetycznego. Do jego wyliczenia możemy użyć popularnych kalkulatorów w internecie. Nasz każdy posiłek powinien być zbilansowany i bogaty we świeże warzywa i owoce.

Aby spalić 1 kilogram tłuszczu musimy wygenerować około 7000 kj deficytu energetyczne. Zwykle te 10% to jakieś 0.5kg tłuszczu na tydzień. Jest to bardzo zdrowe podejście, które nie odbije się na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Redukcje masy ciała zakładają bardzo wysoki deficyt są zwykle szokiem dla organizmu i mogą sprzyjać wielu powikłaniom zdrowotnym. Taką redukcję można realizować przez bardzo długi okres czasu, nie bojąc się negatywnych efektów.

 

Okresy przerw i powrotów do deficytu energetycznego.

Wraz ze spadkiem masy ciała naszą dietę powinniśmy modernizować. Tzn. im mniej ważymy tym mniej energii potrzebujemy. Zwykle co 2-3 miesiące gdy zanotujemy spadek około 2-4 kilogramów powinniśmy na nowo przeliczyć nasze zapotrzebowanie.

Okresy przerw również się zdarzają, jeśli czujemy że obniżona wartość kaloryczna nie sprzyja redukcji powinniśmy się zastanowić czy adaptacje metaboliczne nie zaszły za daleko. Jeśli czujemy się ospali, zmęczeni i nie mamy wystarczająco energii na kontynuację, warto dodać do codziennego jadłospisu około 15-20% energii i odpocząć około 3-4 tygodnie. Następnie możemy znów wrócić do deficytu kalorycznego i kontynuować redukcję.

 

Podsumowanie.

Czas trwania redukcji zależy głownie od naszych odczuć i efektów. Jeśli czujemy, że obniżanie wartości energetycznej nie przynosi efektów, a nasze samopoczucie jest słabe i brak nam motywacji, warto zrobić przerwę. Gdy odpoczniemy, z nową energią możemy przystąpić do kontynuacji.