Czy od białka się tyje?

Czy od białka się tyje?

Czym jest białko?

Białko jest jednym z trzech makroskładników, z których czerpiemy energię. Każdy gram białka dostarcza 4 kalorie. Wg norm powinniśmy spożywać około 0.8 grama białka na kilogram masy ciała. W przypadku osób aktywnie fizycznych tą wartość powinniśmy zwiększyć nawet do 1.5 grama na kilogram masy ciała. Białko jest źródłem energetycznym, a więc dostarcza wartości energetycznej.

 

Jakie białko pełni funkcję?

Białko jest niezbędne w procesie wzrostu, przy regeneracji tkanek, komórek i narządów, w końcu przy syntezowaniu hormonów. Biorą udział w transportowaniu tlenu do komórek, są ważnym elementem wymiany informacyjnej między komórkami. Jest także źródłem energetycznym.

 

Czy od białka się tyje?

Proces tycia jest bardziej złożony. Tyjemy gdy wartość energetyczna codziennego jadłospisu przekracza ilość wydatkowanej energii. W prostych słowach jeśli jemy więcej energii niż zużywamy, waga może powędrować w górę. Białko jako składnik energetyczny może również mieć wpływ na całkowitą wartość kaloryczną jadłospisu, a więc jego nadmiar może wpływać na tycie.

 

Podsumowanie

Nasz jadłospis powinien być normokaloryczny tzn. dopasowany do codziennego zapotrzebowania. Jeśli jemy tyle ile potrzebujemy nasza waga będzie stała.