Kilka słów o sylwetce idealnej, czyli 6 grzechów głównych odchudzania

Kilka słów o sylwetce idealnej, czyli 6 grzechów głównych odchudzania

Idealna sylwetka – kto z nas o niej nie marzy.

Żeby osiągnąć pożądany efekt decydujemy się na wyczerpujące treningi, notoryczne liczenie kalorii i mnóstwo wyrzeczeń. Niestety, często okazuje się, że nasze wysiłki nie przynoszą zamierzonych rezultatów. Dlaczego? Popełniamy błędy, z których nie zdajemy sobie sprawy, a które stoją na drodze do sukcesu.

Po pierwsze podjadanie.

Decydując się na dietę odchudzającą jesteśmy zdeterminowani, trzymamy się ustalonych zasad i niskiej kaloryczności posiłków. Jednak po pewnym czasie tęsknimy za słodyczami, po prostu nie potrafimy sobie ich odmówić i sięgamy po ulubione ciastko, batona lub słodkie napoje. Warto pamiętać, że trzy małe kostki mlecznej czekolady mają aż 96 kcal (tyle samo ma całe duże jabłko lub banan!). Podjadając znacząco podnosimy dzienną dawkę kalorii czyli zmniejszamy deficyt energetyczny, który miał prowadzić do utraty wagi.

Po drugie omijanie posiłków.

Mniej kalorii to więcej straconych kilogramów? Tak, ale rezygnowanie z ustalonych wcześniej posiłków może prowadzić do niedoborów pokarmowych. Jedzenie częstych, ale małych posiłków sprzyja lepszemu wykorzystaniu przez organizm zawartych w pokarmach białek, witamin i składników mineralnych, poprawia też metabolizm i jednocześnie zmniejsza odkładanie tkanki tłuszczowej.

Dodatkowo zbyt długie (ponad 4h) przerwy między posiłkami powodują znaczny spadek poziomu cukru we krwi. Obniża to wydolność umysłową i fizyczną (uwaga, możliwe problemy z koncentracją!). Ponadto zbyt niski poziom cukru we krwi powoduje, że chętniej sięgasz po słodkie przekąski.

 

Po trzecie monotonna, niezbilansowana dieta.

Dieta gejfrutowa czy maślankowa (spożywanie wyłącznie jednego typu produktów), to dobry sposób na oczyszczenie organizmu, ale tylko pod warunkiem, że będzie to dieta jednodniowa. Jej dłuższe stosowanie może prowadzić do bardzo dużych niedoborów pokarmowych szkodliwych dla zdrowia. Dieta odchudzająca powinna być właściwie zbilansowana i urozmaicona, dzięki czemu dostarczymy organizmowi wszystkich składników odżywczych, polepszy się nasze samopoczucie i stan zdrowia. Dodatkowo prawidłowo skomponowana dieta szybko nam się nie znudzi! Jeśli z chęcią będziemy spożywali zaplanowane posiłki, to będziemy mieć więcej motywacji, żeby kontynuować odchudzanie i mniej ochoty na powrót do złych nawyków. To z kolei zdecydowanie zwiększy nasze szanse na sukces.

Po czwarte light produkty.

Półki sklepowe uginają się od dietetycznej żywności. Możemy wybrać te o obniżonej zawartości tłuszczu, nie zawierające cukru lub inne koniecznie z dopiskiem „light”. Może to dać złudne przeświadczenie, że tych produktów nie musimy ograniczać w swojej diecie, ponieważ nie mają kalorii.

Nic bardziej mylnego – udowodniono, że osoby, które zastępują cukier słodzikiem często przybierają na wadze. Cukier jest jedną z tych substancji, od których się silnie uzależniamy. Słodki smak słodzika aktywuje ośrodki nagrody w naszym mózgu w równym stopniu, co cukier i napędza mechanizm, który żąda coraz większych ilości czynnika wywołującego ten efekt, czyli słodkości. Niestety jedynym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów jest kompletny odwyk od słodyczy.

Po piąte zbyt mała ilość wody.

Każdy słyszał, że należy pić dużo wody. Ale dlaczego jest to tak ważne? Woda w organizmie stanowi strukturalną część wszystkich komórek oraz tkanek i jest niezbędna do prawidłowego przebiegu  wszystkich procesów (m.in. trawienia, transportu składników odżywczych i produktów przemiany materii). Niedobór wody zwalnia nasz metabolizm, co skutkuje spowolnioną utratą masy ciała. Dodatkowo przy  odchudzaniu, czyli spalaniu tkanki tłuszczowej, powstają szkodliwe metabolity, które należy wypłukać z naszego organizmu.

Ile więc wody powinniśmy spożywać? Zalecana ilość wody dla kobiet to 2l, a dla mężczyzn 2,5 l w ciągu dnia (IŻŻ, 2012r), ale podczas upałów lub przy intensywnym wysiłku fizycznym ilość ta musi się zwiększać.

Po szóste brak aktywności fizycznej.

Zbilansowane posiłki to podstawowy i najważniejszy element o jaki musimy zadbać, jeśli chcemy zrzucić zbędne kilogramy, ale nie jedyny. Kluczem do sukcesu  jest łączne stosowanie diety i zwiększenie aktywności fizycznej, co powoduje największe obniżenie masy ciała. Dzięki ćwiczeniom zwiększamy metabolizm, modelujemy sylwetkę, a dodatkowo wzmacniamy odporność! Ponadto, brak aktywności fizycznej przy diecie odchudzającej może spowodować utratę tkanki mięśniowej, zamiast tłuszczowej, a o taki efekt na pewno nie walczymy. Co więcej ćwiczenia poprawiają samopoczucie i wprawiają nas w lepszy nastrój.

Unikając powyższych błędów z pewnością uda Ci się osiągnąć wymarzone rezultaty. Odpowiednia ilość i jakość posiłków plus aktywność fizyczna to przepis na wymarzoną figurę i zdrowy organizm!

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest