3 sposoby aby poprawić metabolizm

3 sposoby aby poprawić metabolizm

O metabolizm trzeba dbać!

Metabolizm (przemiana materii) jest sumą wszystkich reakcji anabolicznych i katabolicznych zachodzących w naszym organizmie. W zależności od ilości dostarczanej energii oraz czasu regeneracji mogą górować jedne lub drugie. Tempo wykorzystania tej energii nazywamy metabolizmem.

Podstawowa przemiana energii jest określana mianem metabolizmu podstawowego do wykorzystania którego nie wliczamy dodatkowej aktywności fizycznej i psychicznej. Poniżej tego progu zachodzą niebezpieczne dla zdrowia w dłuższej perspektywie zmiany. Innymi słowy jest to minimum energii jakie musimy codziennie dostarczyć aby zachować zdrowie i prawidłowe funkcje poszczególnych narządów.

Istnieją jednak sposoby aby zwiększyć naszą dzienną przemianę materii i tym samym podkręcić metabolizm.


1) Do najskuteczniejszych i trwałych sposobów należy zwiększenie ilości tkanki mięśniowej. Tkanka ta jest droga energetycznie w utrzymaniu w przeciwieństwie do tkanki tłuszczowej. Do zwiększenia masy mięśniowej potrzebna jest aktywność fizyczna oraz dodatni bilans kaloryczny

2) Sen i regeneracja: w trakcie snu zachodzą niezbędne dla zdrowia reakcje biochemiczne i fizjologiczne. Do najistotniejszych w wypadku omawianego zagadnienia okazuje się anabolizm. Ponadto osoby regularnie wysypiające się mają mniejszą ochotę na podjadanie w ciągu dnia. Różnice kaloryczne z tego wynikające mogą sięgać 300-500kcal.

3) Regularna aktywność fizyczna. Niezliczona ilość badań dobitnie potwierdza fakt, że aktywność fizyczna powtarzana cyklicznie wpływa w znaczny sposób na potrzeby kaloryczne naszego organizmu. Nie chodzi tutaj o nie wiadomo jak ciężki trening, w większości wypadków wystarczy intensywny spacer, trucht, jazda na rowerze. Sygnałem, że osiągnęliśmy zakładany efekt może być lekka zadyszka i przyspieszony puls. Powtarzaj taki wysiłek 3-4 razy w tygodniu a poprawisz swój metabolizm spoczynkowy.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest